Followers

Monday, January 14, 2013

Main Kutu @ Simpan di Bank??




Pertama kalinye, Cheqkaq nak mintak maaf sebab tak dapat nak BW ke blog kawan-kawan..Semalam Cheqkaq memang bz sangat walaupun di hari minggu..malam baru laa lega sikit..Yer laa..Cheqkaq kan ade ngadu sikit pasal anak cheqkaq yang makin nakal..yang terlepas bace, dan nk tau ape jadi semalam klik SINI..

Takperlaa..InshaaAllah Cheqkaq datang merangkak-rangkak arini ke blog kekawan yer..heheehe..Sebelum tu nak cerita pasal KUTU..tau ke KUTU tu ape?bukan KUTU kepala tau..yang tu cam geli jerk..hehehe..ini KUTU duit..Pada sesiapa yang tak tau, kutu adalah caruman seseorang terhadap satu kumpulan. Pada akhir setiap bulan, salah seorang ahli akan mendapat jumlah caruman tersebut. Sebagai contoh, seorang bayar RM100 sebulan selama 10 bulan. Ahli kumpulan ade 10 orang. So, kat sini, setiap bulan akan ade ahli yang akan mendapat RM1000. Sepuluh ahli ini boleh memilih dan bertolak ansur bulan mana yang dia akan dapat RM1000 tu..kadang-kadang ade jugak yang buat undian untuk berlaku adil..Camtu laa kutu..Pernah main tak?Ade orang kata haram main kutu..sejauh mane kebenaran, cheqkaq pon tak pasti..

Cume apa yang Cheqkaq nak tanya dan ingin tahu kat sini, antara simpanan dengan kutu, mana yang korang lagi prefer..?Kutu pon macam simpanan jugak..tapi kena ade keprcayaan antara sesama kumpulan. Kalo boleh biarlah yang dikenali untuk mengelakkan penipuan ataupun ade ahli yang dah dapat dulu, kemudian hari hilang cmtu je..yer laa, tempoh yang lama macam-macam boleh jadi even dalam 10 bulan je pon..

Lagi satu yang best pasal KUTU, kita kadang-kadang boleh pilih bulan mane yang kita nak. So, ramai yang akan pilih bulan perayaan @ anak nak masuk sekolah..tak kurang gak ade yang pilih hujung tahun untuk melancong.. So, duit yang dapat sedebuk tu boleh guna untuk tambahan apa yang patut..

Bagi Cheqkaq sendiri, simpanan pon ok, cume kalo menyimpan, kena betol-betol disiplin..Contoh, 10% daripada gaji dh siap asingkan awal-awal dan simpan ke bank @ ASB yang susah nak amik. Kalo simpan dalam ATM, dh tentu time-time terdesak hujung bulan mesti korek gak kan..hehee..Atau kalo nk menyimpan betol-betol ambil la pelaburan ASB ke..so setiap bulan memang kita WAJIB bayar sejumlah caruman sehinggalah tempoh matang..

Herrmm..maaflaa Cheqkaq tulis panjang lak arini..So, korang pilih ape ye?KUTU ke SIMPANAN?

CHEQKAQ : ade gak main, InshaaAllah bulan lapan ni dapat la..hehehe..nk g jalan-jalan!

10 comments:

Farah Waheda Wahid said...

prefer simpanan...takut2 kalau main kutu nanty ada yang lari...ekekeke...dah banyak terjadi dan dah banyak tengok...

Unknown said...

dua-dua pon ok...simpan kena btol2 disiplin la..kalo kutu dh sah2 kita disiplin sbb melibatkan duit org kan..klo orang yg lmbt bayar tu masalah lain plak..hihi..klo kita btol2 rasa boleh simpan tiap2 bulan wjb..ok ja..sbb kdg2 TERmiss jgk..sebab duit kita kan..suka hati kita la..
eh pjg lak komen..hihi

NoEn said...

2-2 pun ok kot
UAI kata kutu haram kalau xde akad...yg ni sy xjelas sgt...kalau kita dh wakilkan kat ketua, kira kita dh akad dh kn...entahla

Ratu Hatiku said...

selalu main kutu..kalau simpan tu kdg2 termiss jugak hihihi

Mimie said...

dah de pengalaman main kutu...tp bg sy better kite simpan.....

Unknown said...

kalau kutu.... kena tunggu turn baru leh dapat...kalau simpan kat bank...sesak2 pi jolok jer..... he3

Unknown said...

main kutu ni hrm ke x eh? huhu..deqla dulu sokmo main kutu..skng dah lama x main..

::CIK LYNN:: said...

kutu pn ok...tp nk cari org yg kta percaya sekarang ni pnn ssah...klu kt bank, paham2 je la...hehehehe

Sarina said...

klu airis 'main kutu' ngan 'simpan kat bank' sama perlu coz main kutu dpat cover blik wet yang asyik nak terbang je..hehe

QasehnyaRania said...

kalau belah kedah panggil main KUT..
sy tak brapa suka nak main kutu..hihi
bukan pa, bab nak minta duit tiap2 bulan tu, segan sungguh la..

senang simpan kt bank ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HAK MILIK KEKAL CHEQKAQ@cintaitupasti.blogspot.com