Followers

Tuesday, January 22, 2013

Makanan di Kelantan..

Assalamualaikum dan selamat petang buat semua..

Ade orang kelantan tak kat sini?Muja & Chic Na jer yang cheqkaq tau..yang lain maaf yer, cheqkaq tak berkenalan dengan lebih dekat lagi..T_T

Suami cheqkaq asal dari Kelantan..Area Telipot..dekat sangat ngn Bandar Kota Bharu..Makanan Kelantan ni unik sebenarnya..nampak cam tak cantik (uik..orang kelantan jangan marah), tapi bila makan sedap! Kalau pergi Pasar Besar Siti Khadijah Kelantan mesti korang teruja sebab macam-macam ade..

Cheqkaq sebenarnya dah lama tak balik Kelantan..Gambar-gambar yang Cheqkaq bagi ni pun dari kakak ipar cheqkaq yang baru balik 3 hari lepas..Jom tengok antara makanan - makanan di Kelantan yang dia sempat snap.




 Etok - Etok

Apa tu etok-etok? Etok-etok ni cam kudapan..ala..macam kuaci.. twistiest..pop corn..sebab dia boleh makan bila-bila masa je..tengah tengok tv, berkelah, tengok bola..Kalo dekat pasar, diorang letak dalam kertas berbentuk kon. Bentuk sebesar syiling lima puluh sen, isi putih dan di salai guna rempah ratus khas. Etok ni tak ada jual kat negeri lain tau..kat kelantan jer ade..Kalau nak tahu macamane rupe etok..ni ha..





Aneka Kuih Muih


Yang ni macam-macam gambar kuih digabungkan..Yang gambar atas tu ketupat dakap, pulut bakar dan pulut lepa. Yang kat bawah dia tu pon macam-macam ade..Ade akok, ubi gadong..erk??ape lagi tah..Banyak yang cheqkaq sendiri tak tahu name..hahaha..Semua empat keping RM2.00...hehehe..

Saje je bagi tengok kuih2 kelantan ni..kalo nak bercerita banyak sangat kuih pelik-pelik..bunga tanjung, tahi itik, akok, jala emas, macam-macam lagi la..tapi cheqkaq bukan orangnye kalo nk cerita pasal kuih2 ni..sebab cheqkaq tak tahu..tahu makan je..wakakakaka!


ok laa..tu je..babai!

CHEQKAQ : Memang best kalo balik kelantan..sebab boleh makan macam2..semua sedap!

19 comments:

CikZaniff said...

bestnya tgk..eja lom penah sampai kelantan lg pon..huhu

Cheq Kaq said...

Eja g honeymoon kat kelantan..hihi

Cheq Kaq said...

yeahh..terbaik..hehe

aQu Mad said...

mad pon lom penah sampai kelantan, jauh tu, dari sarawak terbang ke kelantan hehe..

3no gr33ny said...

kelantan memang kaya dengan kuih yang pelbagai

Hanif Idrus said...

Makanan Kelantan susah nak cari yang pedas-pedas....hehehehhehe
Tapi kuih muih memang pelbagai!!!

Nurul Aini said...

Arwah ayah saya orang kelantan jadi memang selalu beli etok tu dulu..tapi saya tak suka.hehe. bagi saya tak sedap. Kalau asam2 suka..hehe..itu yang saya cari dulu kalau kat sana.

QA's ~ mamapapa said...

owh..cheqkak pn khwin ngan ore klate,ye? samala kita :))) mmg kueh klate sedap2 :))

Ena's Palace said...

Mmg makanan dorang lain dan pelik dr kite...sbb kakak ipar sy pun dr kelantan....kalu raya dia akn buat ktupat pulut tu....memula x pandai gak mkn...tp bila da rasa sdp jugak

seribupilihan said...

makanan kat kelantan semua sedap2 belake..yg penting x pedas..kena dgn selera saya..:-)

intanfirdaus247 said...

Salam cheq kaq..err tetiba baru bagi salam..entry sebelum ni kak intan mai terjah ja..haha…kak intan pon rindu zaman belaja di Kelantan..dulu 3 tahun kat sana..makanan dia best2..tapi ada yg kak intan x leh makan..etak dgn sotong pulut tu..pasal sotong pulut tu ada kisah kelakar tau…nanti kak intan wat entry pasal ni..terjadi bulan puasa..hahah

Cheq Kaq said...

hahaha..macam2 laa akak ni..tp etok2 tu cheqkaq pon tak boleh makan..hehehe..ntah laa..bau pon tak boleh..tapi tengok diorang makan cam makan kuaci..

Remy hazza said...

miss etok2 tu...seksa nak mkn tapi sedap......he3....

Mimi Azirah said...

makanan kelantan yg sy mkn pun nasi kerabu je

Deqla manjew said...

etok2?? wahh.. dah lama x mkn... kalo kelek kelate mmg dpt mkn la.. hihi.. ehh kat kl ade x?? x penah tau pulok.. ngee

Mar Haini Abdul Rahim said...

oohh rinduu nak pegi klate.. hehe mmg sedap2 makanan kat sana.. tp ade jgk yg mmg xpnh try sbb xberani.. hihi cm etok2 tu pnh mkn la plak :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HAK MILIK KEKAL CHEQKAQ@cintaitupasti.blogspot.com