Followers

Monday, January 14, 2013

Tips Memakai Cincin Mengikut Islam

Nabi Muhammad S.A.W telh menasihati Saidina Ali, iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari manis dan jari kelingking (anak jari).Dan jangan memaki pada jari tengah dan jari telunjuk.

Nabi Muhammad S.A.W melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

So, sebab dh terbace artikel ni Cheqkaq nak kongsilah kan dengan kawan-kawan tak kira la lelaki ke pompuan..semoga lepas ni kita pakai dengan cara yang betul mengikut syariat Islam..kang sia-sia je kite dapat pulak kecelakaan daripada Allah S.W.T..Nabi pun pkai cincin tau..dan kalau kita paka  i cincin sebab nak ikut sunnah sudah tentu kita dapat pahala!

"cheqkaq : penah tengok orang pakai cincin sampai 5 jari tau.."



9 comments:

Nurmujahidah Ismail said...

overnya sampai 5 cincin kat tangan,,,

QasehnyaRania said...

mak aii..lima jar sekali pakai..

a`aa..saya penah baca juga pasai ni..lebih selesa di jari manis saja

Mimie said...

betul...sy pun pakai cincin kat jari manis je....

Remy hazza said...

betul...tapi ramai yg suka pakai cincin penuh jari...tak pun jari telunjuk..... fesyen la konon.....

Cheq Kaq said...

betol laaa...cheqkaq penah tengok dia pakai smpai 5 jari..smpai sakang cheqkaq boleh ingat sebab sangat pelik..hehe

CikZaniff said...

5 jari terus..xrimas ke..pkai sebentuk pon dh ok..hihi..

Ratu Hatiku said...

Ya CheqKaq saya pun pernah jumpa org pakai cincin penuh sepuluh jari.. pening kita yg melihatnya...

::CIK LYNN:: said...

amboi...pakai penoh jari :P cik lynn pkai kt jari manis je...

seribupilihan said...

klu pakai 5 jari tu camne nak buat keje kan..x ker rimas dibuatnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HAK MILIK KEKAL CHEQKAQ@cintaitupasti.blogspot.com