Followers

Sunday, October 26, 2014

BUBUR NASI BERSANTAN


Saya bukan orang yang pandai masak. Tapi nak jugak share resepi kat sini. Bukan apa, nanti kalau nak buat lagi senang nak rujuk semula. Tak payah nak search kat blog orang lain, belek blog sendiri je. Saya memang suka buat bubur. (Sebab senang, simple untuk orang MALAS macam saya..hahaha) Bukan apa, anak-anak pun suka makan..kadang siap tambah-tambah..kalau dah macamtu, memang suka laa tu..Buat bubur ni malam tadi, senang untuk yang ada anak kecil. Jerang je nasi atas dapur, sekali sekala datang kacau. Memang senang!

Tapi, semalam saya buat lain dari kebiasaan. Biasa masak bubur nasi biasa-biasa je. Semalam saya tambah santan. Dengar kata, kalau letak santan, lagi rasa lemak..lagi pekat..lagi sedap!meh la..saya share resepi kat sini. Mana tau, ada yang nak cuba buat. Benda senang je, untuk yang first time masak boleh la cuba ye. Yang dah "terror" masak tu..diam-diam sudah!

Resepi : Resepi dari Blog Hanamemories



Bahan-bahan

1 cawan beras
3 cawan air rebusan ayam @ kiub pati ayam (Saya tak pakai pun)
1 cawan santan - hana gune santan cair je (Saya guna santan kotak,separuh pun tak habis)
1 inci halia di ketuk
carrot - potong dadu kecil
lada sulah @ blackpepper
sedikit garam
Bahan sampingan : bawang goreng, daun sup@daun bawang, sambal getuk @sambal gesek @ sambal crispy delimas, ikan bilis goreng, daging ayam rebus siat. (Bawang goreng, daun sup, daun bawang tak ade kat dapur saya.hihi..saya pakai apa yang ade je..simple katakan..)

Cara-cara

Masak beras dengan air rebusan ayam @ kiub pati ayam (hana buh setengah ketul sahaja) hingga menjadi bubur. Masukkan skali halia. Bleh masukkan daun pandan jika inginkan bau yg wangi.
Masukkan pula santan dan juga carrot. Bila carrot separa empuk, masukkan garam dan lada sulah@blackpepper secukup rasa. Jika mau lebih berkuah lebihkan lagi air atau masak jgn sampai air kering.
Cedokkan ke dalam mangkuk dan taburkan dengan daun sup@daun bawang dan juga bawang goreng. Sambal ikut pilihan masing2. Jika suka, bleh buh ikan bilis goreng dan juga daging ayam rebus yang disiat2.

Banyak yang saya ubah. Sebab saya guna mana yang ada kat dapur je..Kalau ikut resepi ni lagi sedap kot..Oh ya, saya ada ubah sikit.. Saya tumis bawang merah, bawah putih, dan halia terlebih dahulu. Lepas tu, saya masuk ke dalam nasi yang dah nak jadi bubur untuk tambah aroma, Lagi pun, saya kan tak ada bawang goreng.

Lagi satu, saya ada bakar daging sebagai tambahan lauk. Best jugak!
Try lah..
Selamat mencuba!


Nampak cam tak best sebab tak ada bawang goreng dan daun sup..tapi rasanya tetap best!hahaha..betul, rasa kalau korang buat pun mesti jadi punyalah!

4 comments:

Amir renovation said...

Assalamualaikim tuan/ puan.sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat,seperti sambung rumah,pasang tile,plastersiling,partition wall,porch keta,pagar dan auto gate,vinyl floor,wallpaper,grill,wayaring,plumbing,landskap dan kolam hiasa,dan keje civil lainnya.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,putrajaya,serdang,sepang,nilai,bndr sri putra,cheras,ampang,puchong,semenyi,dan wilaya persekutuan. Hubungi sy (amir) 0192945175 atau wassp 011²9110298.terimakasih

Unknown said...

Hello!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

NAZAHIAH said...

Sedap buat bubur nasi tambah santan ni. Saya dah cuba. Kalau tambah halba sesudu kecil tambah wangi lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HAK MILIK KEKAL CHEQKAQ@cintaitupasti.blogspot.com